Εύστροφος, χιουμορίστας και με ρητορικές ικανότητες, ο πληθωρικός Ρόρι Σάδερλαντ, ο αντιπρόεδρος της διαφημιστικής εταιρείας, Ogilvy Group UK και OgilvyOne, μιλώντας στην Tedx Athens, δεν έκρυψε τον αυθεντικό θαυμασμό του για την κλασική αρχαιότητα και την ανεπιτήδευτη αγάπη του για την Ελλάδα. «Θα ήταν τραγωδία να αφήσετε την οικονομική κρίση να σας τυφλώσει και να αγνοήσετε τα άλλα εξαιρετικά περιουσιακά σας στοιχεία», τόνισε. «Η συνεισφορά της ελληνοκυπριακής Διασποράς στην επιχειρηματικότητα και τις επιστήμες στις ΗΠΑ και τη Βρετανία είναι αξιοθαύμαστα τεράστια, ενώ και ως χώρα έχετε ιδιαίτερη έφεση στις εφευρέσεις, όπως η φιλοσοφία και το δράμα».
Ανοιχτό μυαλό
Συνδέοντας το απώτατο παρελθόν με το παρόν, ο αντιπρόεδρος της Οgilvy υπογράμμισε πως η νέα οικονομία θεμελιώνεται σήμερα πάνω στο ανθρώπινο και το πνευματικό κεφάλαιο, το κεφάλαιο των ιδεών, της καινοτομίας και της επινοητικότητας. «Με εφευρετικότητα, δίψα για νέες ιδέες και ανοιχτό μυαλό οι άνθρωποι της Ogilvy στην Ελλάδα σε εποχές με πολύ περιορισμένη διείσδυση του Διαδικτύου είχαν σαφώς καλύτερες ψηφιακές επιδόσεις συγκριτικά με άλλα γραφεία μας στην Ευρώπη», υπογράμμισε ο κ. Σάδερλαντ. Επιπλέον, αξιόλογα περιουσιακά στοιχεία μας θεωρεί αφενός τη γλώσσα, η οποία επιτρέπει την αντίληψη της αμφισημίας, της πολυπλοκότητας και των λεπτών αποχρώσεων στη σκέψη και την έκφραση, αφετέρου το κλίμα. «Η ηλιόλουστη Ελλάδα έχει μια πολύ καθαρή ταυτότητα», συμπλήρωσε ο αντιπρόεδρος του διαφημιστικού κολοσσού.
Αρκεί, φυσικά, να μπορέσουμε να την αντιληφθούμε ως τέτοια και να την αξιοποιήσουμε. Κατά τον Ρόρι Σάδερλαντ, η αλλαγή της αντίληψης / της «αντιληπτής αξίας» μπορεί να είναι τόσο ικανοποιητική όσο και της «πραγματικής» αξίας. «Οι οικονομολόγοι πιστεύουν εσφαλμένα πως το χρήμα είναι απλώς χρήμα», εξηγεί. «Ωστόσο, το χρήμα διαφοροποιείται ποιοτικά ανά περίσταση. Θα πλήρωνες με μεγαλύτερη ευχαρίστηση τα διόδια, εάν γνώριζες πως ένα μέρος τους κατευθυνόταν σε έναν καλό σκοπό, ή εάν η εισφορά σου στην κρατική τηλεόραση μπορούσε να διοχετευθεί σε ένα πρόγραμμα άξιο λόγου», υπογραμμίζει εύστοχα.
Οι άνθρωποι χρειάζεται να έχουν το αίσθημα ελέγχου των χρημάτων τους, τη δυνατότητα επιλογής σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους και αυτό λειτουργεί ανακλαστικά και στην ψυχολογική τους κατάσταση. Πολλά προβλήματα, πάντως, πέραν της ουσιαστικής οικονομικής και υλικής τους διάστασης δημιουργούνται και από την αντίληψή μας γι’ αυτά, από την προσδιδόμενη αξία και απαξία τους. «Στη Βρετανία θεωρείται ενάρετο να καταναλώνεις ακίνητα, δηλαδή να επενδύεις άνευ φορολόγησης σε αυτά, όταν οι νέοι στο Λονδίνο δυσκολεύονται να βρουν στέγη. Αντιθέτως, ένα άλλο είδος κατανάλωσης, η επένδυση στα ψώνια, θεωρείται αμφισβητήσιμη», επισημαίνει ο Ρόρι Σάδερλαντ. «Επιτρέψτε μου ένα ακόμη παράδειγμα: συνταξιούχοι και άνεργοι. Οι πρώτοι αισθάνονται ευτυχείς, διότι αντιλαμβάνονται ως επιλογή την κατάστασή τους, ακόμα και αν έχουν λιγότερα χρήματα από τους ανέργους. Οι δεύτεροι βυθίζονται στην κατάθλιψη, επιδεινώνοντας τις προοπτικές εξεύρεσης εργασίας».
Στις σημερινές συνθήκες κρίσης τα διαχρονικά κοινωνικά προβλήματα ζητούν επιτακτικά λύση και μας στρέφουν σε αναζήτηση νέων εργαλείων. «Περιμένω προβλέψιμα πράγματα, διαβλέποντας, παράλληλα, πρόοδο στην κινητή τεχνολογία, την smart tv και τη βιντεοδιάσκεψη», τόνισε ο κ. Σάδερλαντ, θιασώτης της τεχνολογίας από τις πολύ πρώιμες εποχές της. «Τα προηγούμενα 50 χρόνια σηματοδοτήθηκαν από την ψηφιακή εξέλιξη, τα επόμενα πενήντα θα ασχοληθούμε με την απορρόφηση των επιτευγμάτων της και την κατανόηση της ανθρώπινης ευτυχίας, των μοντέλων συμπεριφοράς και των συμπεριφοριστικών οικονομικών.
Το περί δικαίου αίσθημα
Ενα χαρακτηριστικό της οικονομικής μας συμπεριφοράς έχει να κάνει με το περί δικαίου αίσθημα. «Οι άνθρωποι αντιδρούν στη θεσμοθετημένη αδικία, αλλά αποδέχονται ότι ένας ιδιαίτερα προικισμένος άνθρωπος αμείβεται πλουσιοπάροχα», επισήμανε εν κατακλείδι ο αντιπρόεδρος της Ogilvy. «Οι άνθρωποι εξοργίζονται με τη «φυλή» των τραπεζιτών, οι οποίοι, όταν πλουτίζουν, πλουτίζουν για τον εαυτό τους, και όταν χάνουν, διαλύουν την οικονομία. Θεωρώ ότι ο Στιβ Τζομπς της Apple είχε σκανδαλιστικά υψηλές αποδοχές, όπως και πολλοί διευθύνοντες σύμβουλοι εταιρειών. Εάν οι καταναλωτές είχαν την ίδια άποψη, θα μπορούσαν να κλείσουν την Apple σε ένα μήνα, θα την τιμωρούσαν. Πώς, όμως, να τιμωρήσουν τη Μerrill Lynch;».
No comments:
Post a Comment